Vlindertjes bij juf Sofie

Welkom iedereen!

Wij zijn juf Sofie en juf Linda (op woensdag) van het Vlindernest.
In onze groep zitten 2,5- en 3-jarige kleuters.

Vlinders vinden we overal ter wereld. De één groot, de ander klein. De één met veel kleuren, de ander heeft er maar één.
Sommigen vliegen en fladderen overdag, anderen ‘s nachts. Hoe verschillend ze ook zijn, ze ontstaan allemaal op dezelfde manier: van eitje tot rups tot cocon tot vlinder.

De vlinder heeft een karakteristieke, flapperende vlucht en erg opvallende vleugelkleuren.
Vlinders zijn: avontuurlijk, kleurrijk, genieten van de wereld, lieftallig en opvallend.

Net zoals vlinders hebben de kleuters uit mijn groep al een hele ontwikkeling achter de rug: van baby tot peuter naar kleuter. Ze woonden 2,5 jaar lang in de veilige cocon van hun thuis en zijn nu klaar om uit te vliegen.
Als een mooie vlinder ontdekken ze, op hun eigen ritme en hun eigen wijze, hun omgeving.
Ook in ons nest ervaren ze veiligheid en geborgenheid.

Een schooldag bij de vlinders
De Vlindertjes fladderen binnen, zetten de schooltassen onder de bank en hangen de jassen op. Zelfredzaamheid en zelfstandigheid zijn hier belangrijk. De oudsten helpen de jongsten. Ze leren zorgen voor elkaar.
Na een uitgebreide groet fladderen de Vlinders naar een speelhoekje in ons nest.

Later komen de vlinders samen in de kring, waar ze gezellig samen zitten, vertellen, zingen en dansen. Hier kunnen ze hun ervaringen vertellen, nieuwsgierig zijn naar iets, leren over de dingen die hen interesseren. Ze leren luisteren naar elkaar en genieten van het samenzijn. Iedere vlinder is anders van kleur, vorm, grootte. Zo zijn ook de kleuters uniek in hun zijn, hun ontwikkeling, hun talenten. Ieder ontwikkelt zich op zijn eigen manier en tempo.

In de klas wordt er gewerkt rond verschillende thema’s zoals de seizoenen en feesten, maar er wordt vooral ingespeeld op de  interesses van de kinderen. Verjaardagen worden uitgebreid gevierd. De jarige Vlinder staat die dag helemaal centraal: hij of zij krijgt een kroontje, er wordt gezongen en gedanst.

Vlinders fladderen buiten rond van bloem tot bloem, zo gaan de kleuters ook veel naar buiten om te spelen en de natuur te ontdekken. Er valt immers veel te beleven op de speelplaats en in het SPRANKELbos. Vlinders zijn avontuurlijke levensgenieters en trekken er graag op uit. Zo zullen de Vlinders ook veel op tocht gaan om hun omgeving te observeren en te ontdekken.

Na het vele spelen en leren krijgen de Vlinders ook honger. Ze eten dan een gezond tussendoortje, bijvoorbeeld een stukje fruit. 's Middags eten ze hun boterhammen gezellig samen op in de klas.
Na een lange dag ruimen de Vlinders hun nest op. Iedereen helpt mee. Zo kunnen ze de volgende dag terug in een netjes opgeruimd nest spelen.

In onze nestgroep zijn alle Vlindertjes welkom. Ieder ontwikkelt er zich op zijn eigen manier. Ze krijgen tijd om te ontplooien op hun eigen ritme, vanuit hun interesses en hun talenten. Mijn Vlinders mogen fladderen van bloem tot bloem om te ontdekken wat hun eigen vaardigheden en talenten zijn.

Fladderende vlindergroetjes,

Juf Sofie en juf Linda