Heterogene nestgroepen

Kinderen zijn heel verschillend en dit vinden we een meerwaarde. Je kan veel van elkaar leren: jongens en meisjes, kinderen van verschillende leeftijd en levenservaring, verschillende nationaliteiten, verschillende levensbeschouwelijke achtergronden, enz... Daarom worden kinderen niet in jaarklassen, maar in nestgroepen ingedeeld. Zo kan je in SPRANKEL terechtkomen bij de vlijtige vuurvliegjes, de wijze winterkoninkjes of wat dacht je van de wereldse wolven!

Groot en kleinHelpElke nestgroep bestaat uit kinderen van 2 verschillende leeftijden. Voor deze samenstelling is bewust gekozen. Leerlingen leren van de verschillen in de groep en van elkaar, net zoals in een gezin. Het ene jaar zijn ze de jongsten van hun nestgroep, het volgende jaar de oudsten. Zo is het vanzelfsprekend dat je van elkaar hulp krijgt en aan elkaar hulp geeft. De kinderen doen hierdoor belangrijke sociale ervaringen op. Door te werken met nestgroepen ontstaan er ook duurzamere relaties tussen de kinderen, de juf of meester en de ouders, m.a.w. je hoeft niet elk jaar elkaar te leren kennen. Dit vinden wij in SPRANKEL ook een waardevol pluspunt.

ELKAAR HELPENsamen 1Natuur