Oud-leerlingen aan het woord

Kristof Lijnen

Door SPRANKEL heb ik deels een multiculturele opvoeding gekregen. Ik heb geleerd hoe je voor andere culturen moet openstaan. Dit was een positieve ervaring, want onze samenleving wordt meer en meer multicultureel!

Samenleven met andere culturen is niet altijd even gemakkelijk.
Ik werk nu als projectleider in de bouw, in Trondheim Noorwegen.

Temmy Maggen

Ik ben Temmy Maggen, 27 jaar en ik ben een oud-leerling van SPRANKEL.
Als kind woonde ik samen met mijn ouders en oudere zus in Houthalen. De school lag maar 2 kilometer van mijn huis, dus voor mijn ouders was het ook een logische keuze om ons naar SPRANKEL naar school te laten gaan.

Wij konden gemakkelijk te voet of met de fiets naar school. Veel leerkrachten die werkzaam waren of zijn in de school, wonen ook in Houthalen of omstreken waardoor de contacten tussen de leerkrachten, de directie en ouders zeer goed verliepen. Ik herinner mij de leerkrachten als leuke en goedlachse juffen en meesters.

Ik heb leuke herinneringen aan de school. We maakten kennis met veel verschillende culturen. Ik heb nooit pestgedrag gekend in mijn basisschoolperiode. Iedereen was gelijk en ik had veel vrienden van verschillende culturen, zo heb ik ook verschillende vriendschappen overgehouden tot de dag van vandaag.

Ik herinner mij de school als een grote school met een enorme speelplaats in een groene omgeving. Er was ruimte genoeg om spelletjes te spelen met mijn vrienden.
Er was ook genoeg ruimte voor ontspanning in de klas. Af en toe vind ik nog eens een oud knutselwerkje terug.
Ook de jaarlijkse schoolfeesten zullen me altijd bijblijven.

Ik ben sinds 2012 werkzaam bij de politie. Ik werk al enkele jaren in de lokale politiezone Vilvoorde-Machelen. Hier kan ik al mijn sociale competenties, die ik ontwikkelde in deze school, goed gebruiken.

Soukaina Bayri

Als ik terugdenk aan SPRANKEL, dan denk ik aan een zorgeloze en zalige tijd. Ik ging heel graag naar school en heb dan ook elk jaar topleerkrachten gehad, van het eerste kleuterklasje tot het zesde leerjaar. Ik heb gedurende mijn tijd op deze school, heel erg veel bijgeleerd. Hier heb ik de basis kunnen leggen om mij in het middelbaar en uiteindelijk op de universiteit verder te ontwikkelen. Bij deze bedank ik dan ook iedereen die deel uitmaakte van deze prachtige periode in mijn leven en iedereen die heeft bijgedragen aan mijn ontwikkeling.

Bedankt juffen en meesters, zonder jullie was het mij niet gelukt!

Chloë Desmit

Ik ben Chloë Desmit, 26 jaar en nestleider van de Wijze Winterkoninkjes op SPRANKEL. Zelf heb ik hier ook school gelopen en ben dus nu een juf van ‘eigen kweek’ !
Net als jaren geleden voel ik me weer echt thuis op onze school en vind ik het een geweldige uitdaging om hier les te mogen geven.

Waarom ging ik destijds hier naar school? Omdat mijn ouders het belangrijk vonden dat ik naar school ging in de wijk waar wij woonden en zo in contact zou komen met het multicultureel aspect van onze buurt. Bovendien was mijn mama ook helemaal weg van de gezellige kleuterklasjes!
Omdat de school vlakbij was, mocht ik vanaf het derde leerjaar samen met vriendinnen uit de buurt met de fiets naar school. Dat was supertof, zo alleen naar school en natuurlijk ook goed voor het klimaat!

Doordat we als leerlingen op school een mix vormden van verschillende culturen, maakte dit van ons wereldburgertjes. Samen leren, samen spelen en samen leven waren vanzelfsprekend. Nog steeds heb ik vrienden van de tijd dat we samen op de schoolbanken zaten, vrienden voor het leven dus.

Veel goede herinneringen ...
Jaarlijkse schoolfeesten met de niet te vergeten de multiculturele eetstandjes! Of met z’n allen op zeeklassen of maaltafel-kampioen worden! Maar één van de geweldigste herinneringen uit mijn schoolverleden was dat we de VTM-wedstrijd wonnen voor het programma ‘Kids Top 20’ en een cd-tje mochten opnemen met zangeres Xandee! Jammer dat toen YouTube nog niet bestond, want je had ons eens moeten zien en horen!

Je kan dus wel zeggen dat ik leerrijke en waardevolle ervaringen heb opgedaan op SPRANKEL met juffen en meesters die me aanspoorden om ervoor te gaan.

Deze school was en is top!