Vlijtige Vuurvliegjes bij meester Sven

Hoi hoi!

Ik ben meester Sven, de nestleider van de Vlijtige Vuurvliegjes. In ons nest kan je de jongste en oudste Vuurvliegjes van de 1ste graad op een gezellige manier zien samen leren en leven.

Een vuurvliegje staat voor communicatie, in contact komen. Praten met elkaar is dan ook een belangrijke activiteit in ons nest.
Een vuurvliegje staat ook voor sympathie, respect en bewondering. Ieder Vuurvliegje in ons nest kan zijn of haar unieke zelf zijn en zijn of haar talenten tonen. Wij staan voor een open en tolerante houding tegenover elkaar.
Net als vuurvliegjes zullen wij, tijdens het schooljaar, ons lichtje aansteken en zo helpen om onze school nog meer te laten sprankelen.

Een vlucht doorheen de schooldag van een Vlijtig Vuurvliegje

Vanaf 8.25 uur mogen de kinderen onze poort binnenvliegen. Ouders die hun kinderen eerder naar school willen brengen, kunnen terecht bij de voorschoolse opvang.

Om 8.40 uur is iedereen aanwezig in ons nest, zodat wij samen de schooldag kunnen beginnen.

Elke dag komen we samen in een kring. De kinderen krijgen hier de kans om hun verhalen, gevoelens, ideeën en plannen met elkaar te delen. Elke ochtend kijken we naar de planning van de week en de dag. Vervolgens starten we met de instructies, activiteiten en werkmomenten.

In de voormiddag houden we speeltijd van 10.20 uur tot 10.35 uur.

Voor we ‘s middags beginnen aan onze maaltijd, evalueren we samen hoever we staan met onze taken. Om 12.15 uur start de middagpauze, deze duurt tot 13.20 uur.
De kinderen eten eerst gezellig samen in hun nest en mogen nadien vrij spelen op onze grote speelplaats. De kinderen die thuis gaan eten, worden tot aan de poort begeleid.

Vanaf 13.20 uur verzamelen de Vuurvliegjes zich terug in hun eigen nest om aan het ‘project’ te beginnen. Tijdens ‘project’ werken ze aan, door de groep gekozen, thema’s die gaan over de wereld en samenleving. Het project schenkt een grote aandacht aan zelfstandig onderzoek, het ontwikkelen van muzische en mediavaardigheden én de samenwerking van de kinderen.

Bij het afsluiten van de dag hoort ook een gezamenlijk opruimmoment. Hierna reflecteren we samen onze dag: wat was TOP en hebben we nog een TIP om het beter te doen?
Wanneer we dit gedaan hebben, zijn zowel de Vuurvliegjes als ons nest klaar voor een volgende dag vol nieuwe, leerrijke momenten.

Om 15.15 uur beëindigen de Vuurvliegjes hun dag op onze school. Zij worden door de leerkracht naar de poort begeleid en kunnen dan in de armen van hun familie vliegen. Ouders die hun kind pas later van school kunnen ophalen, schrijven hun kind in voor de naschoolse opvang.

Op woensdag stoppen wij ‘s middags om 12.15 uur.

Enkele belangrijke mededelingen:

Hiep hiep hoera!

Wanneer een kindje van onze groep jarig is, schijnen wij die dag onze lichtjes op hem of haar. Samen zingen wij met heel ons nest een lied voor de jarige. Het jarige Vuurvliegje mag gezonde en/of zelfgemaakte traktaties meebrengen. Wij kiezen voor traktaties die makkelijk uit te delen zijn door het kind zelf. Traktaties zijn niet verplicht, dit moet thuis afgesproken worden tussen de ouders en hun kinderen.

Oefening baart kunst

Lezen is belangrijk, daarom is het goed dat de Vuurvliegjes dit ook thuis verder blijven oefenen.
Het huiswerk zal afhangen van wat jouw kind nodig heeft om vlijtig te kunnen werken in de klas. Dit kan zowel het verder inoefenen zijn van reken- en leestechnieken, alsook het meebrengen van de nodige spullen voor hun project.

Voor de rest zijn de kinderen thuis vrij om te spelen en te rusten na een vlijtige dag op school.

Nestouders

Graag doe ik beroep op ouders die mij en mijn Vuurvliegjes willen helpen tijdens de schoolperiode. De taken van een nestouder kunnen gaan van het helpen in de klas of op school tot het begeleiden van een uitstap in de wijde wereld.

Hoe kan jij een Vlijtig Vuurvliegje zijn?

Vele handen maken licht werk. Alle Vuurvliegjes zorgen samen voor de orde en netheid in ons nest.
Zorg zeker dat je op tijd in ons nest bent, dat is om 8.40 uur. Het is natuurlijk niet leuk als onze groep gestoord wordt.
Goed werken kan alleen met veel energie. Zorg dat je op tijd in je bed ligt en voldoende uitgerust bent!
Kan je niet in ons nest aanwezig zijn? Laat mij dan even iets weten.

Gloeiende groetjes!

Meester Sven