Spinnen bij juf Fabiënne

Hallo,

Met veel trots ben ik juf Fabiënne van het spinnennest ( 4-5 jarige kleuters).
In de wereld van de totemdieren maken de spinnen een verbinding tussen het verleden, heden en de toekomst. Ze zijn ijverig en creatief.
Ook wij maken een overgang van peuter naar lagere schoolkind. De hele dag zijn we druk in de weer, hebben zoveel creatieve ideeën over wat we graag willen doen en maken.

In ons klasje zijn we net als een heel bijzondere spinnensoort (Anelosimus Studiosus) uit Centraal- en Zuid Amerika, super graag samen met onze vriendjes. Ieder heeft zijn eigen karakter, persoonlijkheid en talent. Zo heb je jagers, babysitters en timmerspinnen die het web onderhouden.
De ene is verlegen, de andere helemaal niet. De ene gaat nieuwe dingen liefst uit de weg, de andere gaat net op avontuur. Ieder spin doet wat hij graag doet en waar hij goed in is.
Ook in onze nestgroep vinden we dit heel belangrijk. Ieder kind is bijzonder en heeft zijn eigen talent. Als nestleider doe ik mijn best om hen hierin zoveel mogelijk te laten groeien.

De spinnenwereld, is fascinerend, uitdagend, afwisselend en boeiend. De ene spin bouwt onder water, de andere van tak tot tak of op de grond, helemaal vlak.
Sommigen bouwen netjes in de vorm van een wiel, anderen houden van draadjes kris kras door elkaar. Er zijn er die niet eens een web nodig hebben. Ze bereiken hun doel terwijl ze snel een draadje wegschieten. Ook in ons spinnennestje tracht ik ieder kindje op zijn eigen manier en interesse zijn doel te laten behalen.

Op vrijdag of maandag vloeit er uit een kringgesprek een boeiende leervraag. Vanuit deze interesse ontstaan er allerlei activiteiten waarin onze verschillende vaardigheden kunnen geoefend en toegepast worden. In onze weekplanning kijken we er naar uit om samen aan het werk te gaan en al spelend heel veel te leren en te ontdekken. In dit proces merken we dat we elkaar nodig hebben en is verbondenheid heel belangrijk. Onze grote spinnetjes vinden het fijn om hun verantwoordelijkheid te nemen over de kleineren en de kleinsten dragen bij waar ze kunnen en voelen zich daarin aanvaard. Zo genieten we ieder moment van een warm nest waar we beseffen dat samenhorigheid en verdraagzaamheid essentieel is.
Tenslotte organiseren we binnen onze nestgroep of met de hele school, een leuk moment om samen iets te tonen of te vieren.

Aan de hand van een takenbord leren de spinnen zelfstandig hun verantwoordelijkheid nemen. Dit kan een afgesproken activiteit zijn of een klusje om ons nest netjes en gezellig te houden. We kunnen altijd bij onze vriendjes terecht om hulp te vragen.

Regelmatig gaan de spinnen de wereld om zich heen verkennen. Kunnen ze hun vaardigheden oefenen en verrijken in de omliggende natuur of het Sprankelbos, terwijl de hoofdspin hun in alle veiligheid en met haar leer- en ontwikkelingsdoelen in het achterhoofd, begeleidt. De natuur is voor ons in elk seizoen heel belangrijk. Hier leren en spelen we super graag.

‘s Ochtends doen we onze pantoffeltjes aan. Dit geeft een gezellig thuisgevoel. Een foto van mama en papa, zus of broer maakt ons nestje huiselijk. Iedere dag is onze verbondenheid en vriendschap van groot belang want in een veilig, warm, positief en stimulerend klimaat kunnen kinderen optimaal tot ontwikkeling komen.

Samen met mama en papa geven we aan onze kinderen mee hoe belangrijk we het vinden dat ze zelfrespect, respect voor anderen en de wereld om zich heen hebben.

Op het einde van de dag, gaan we even reflecteren en bespreken wat er leuk of minder leuk was. Geven we elkaar een tip of benoemen we; “Wat was er top!” Geen vrees voor foutjes want die dragen bij om te kunnen groeien. En...die maken we allemaal wel eens.

Zoals het gezegde luidt... kleine spinnen brengen geluk.

Groetjes uit het spinnennestje !