Pientere Pimpelmezen bij juf Marthe en juf Jolien

Hallo, bonjour, hola!

Wij zijn juf Marthe en juf Jolien van het nest van de Pientere Pimpelmezen. Het mezennest kan je vinden in de blauwe gang. In ons nest zitten kinderen van het 5de en 6de leerjaar.

De Pimpelmees is een slimme, vrolijke en beweeglijke vogel. Hij gaat met respect om met de andere dieren in het SPRANKELbos. Toch vindt hij het belangrijk om zijn zegje te doen. De kapstokregel “respect geven en krijgen” staat dan ook centraal in het Pimpelmezen nest.
Wist je dat je de pimpelmees overal in Europa kan tegenkomen? Zo heeft de mees een open blik op de wereld die ons omringt. Bij de Pientere Pimpelmezen klimmen we naar een grote hoogte, waar we een duidelijk overzicht hebben over de wondere wereld. De wereld waarin wij samen leven, samen werken, samen vieren maar ook zelfstandig en verantwoordelijk zijn.

Un jour de la mésange bleue
Een dag van de pimpelmees

Vanaf 8u25 kan je naar ons nest komen, maar als je liever nog even buiten speelt prima. Om 8.40 uur verwacht ik alle pimpelmezen in ons nest. We starten met een kringmoment.
Op maandag start de kring met het overlopen van het weekplan en het reflecteren van het weekend. De andere dagen wordt er tijdens de kring gewerkt aan verschillende rubrieken; voorstellen van de actua, een proef uitwerken en proberen, Franse kennis toepassen via spelletjes, vrije tekst schrijven, etc. Doorheen de week worden deze activiteiten ook voorgesteld aan elkaar, zo kunnen we onze kennis delen.

De leerlingen van de derde graad, kijken zelf naar de planning van de dag en de week. Zo worden ze verantwoordelijk en zelfstandig bij het inplannen van hun werkmomenten.
We starten met instructies, werkmomenten en activiteiten. Deze lessen proberen we zoveel mogelijk aan te passen aan projecten en interesses van de kinderen. Dit maakt het leren veel aangenamer.

Er is een korte pauze van 10.20 uur tot 10.35 uur, tijd om even onze vleugels te kunnen uitslaan en te zorgen voor voldoende energie. Voor we verder gaan met onze werkmomenten gaan we ons eerst even verdiepen in de wondere wereld van de taal. De leerlingen krijgen de kans om een boek te lezen of voor te lezen aan de andere leerlingen/klassen. Op woensdag is er een gezellig leescafé in de derde graad, kom zeker eens langs. In ons nest kan je grasduinen in verschillende boeken, kranten, tijdschriften, strips,...
Daarna gaan we verder met de instructies, werkmomenten en activiteiten tot 12.15 uur.

Om 13.20 uur komen we terug samen in ons nest. In de namiddag wordt er gewerkt aan projecten (wereldoriëntatie, media en muzische activiteiten). Hierbij verdiepen we ons in verschillende thema’s. De onderwerpen voor de projecten kunnen ontstaan vanuit een kring of op aangeven van de kinderen. De inhoud wordt deels bepaald door de kinderen a.d.h.v. leervragen en aangevuld, uitgediept door mij.

De Pientere Pimpelmezen willen heel graag de wereld ontdekken. De projecten zijn hier ideaal voor, zo trekken we er samen op uit. Hierdoor krijgen we een open blik op de wereld die ons omringt en waar wij deel van uit maken.

Samen sluiten we de dag af om 15.15 uur. We vliegen ons nest uit, met een rugzak vol ervaringen, verhalen en leermomenten!

Qu'est-ce que j'attends d'une mésange bleue?
Wat verwacht ik van een pimpelmees?

✗ Verantwoordelijkheid:
De inhoud meebepalen van kringen, projecten, klasuitstappen
Zorgen voor je eigen planning en materialen
Een voorbereiding van een kring maken
Orde en netheid in het nest

✗ Zelfstandigheid:
Zelfstandig aan het werk, voor het verwerken van de leerstof en tijdens projecten
Zelfstandig op zoek gaan naar hulpmaterialen/boeken/tijdschriften

✗ Respect geven en krijgen:
Respect voor elkaar én de materialen
Je mag kritisch zijn voor jezelf en voor elkaar, maar wel op een beleefde manier
Een open dialoog voor elkaar, anders krijgen we onrust en daar houden we niet van

✗ Samen:
Elke leerling hoort erbij, met zijn/haar kwaliteiten.
Samen leren, werken, ontdekken maar zeker ook vieren. Als je jarig bent, mag je iets lekkers meebrengen naar school. Als kers op de taart, mag jij kiezen wat we als nest samen spelen (gezelschapsspel, voetballen, trefbal,...).

Groetjes en tot snel in ons Pientere Pimpelmezen nest!

Juf Marthe en juf Jolien