Eerlijke Egels bij meester Simon

Welkom bij de eerlijke egels!

Ik ben meester Simon, de nestleider van deze warme groep. Bij ons vind je egels terug van het eerste en het tweede leerjaar.

De basis van ons nest is eerlijkheid, een eigenschap die mij maar ook onze vriendjes ver kan brengen.
Egels staan bekend om hun gevoelens te tonen door gebruik te maken van hun stekels. Op deze manier communiceren wij ook naar onze vriendjes. Wanneer je in staat bent je gevoelens te uiten is alles bespreekbaar.
Egels proberen altijd zo zelfstandig mogelijk te leven. Dit wil uiteraard niet zeggen dat ze niemand nodig hebben om deze zelfstandigheid op te bouwen. Tenslotte zijn egels ook nieuwsgierige dieren die vaak op ontdekkingstocht gaan. Ik kijk ernaar uit om onze weg samen uit te stippelen en op zoek te gaan naar nieuwe sprankelmomenten.

Dagverloop van onze egels

Vanaf 08.25 uur staat Meester Egel klaar om de egels te ontvangen in de klas. Ook als ouder ben je welkom in ons nest om even een gesprekje te voeren met de meester of een kijkje te komen nemen in ons nest.

Om 08.40 uur starten de egels elke dag samen  met hun kringmoment.
Deze kring symboliseert de kern van het klasgebeuren. Alle uitdagingen worden in deze kring besproken. Vanuit deze leergesprekken ontstaan er heel wat leermomenten. We maken ook een planning voor de komende dagen/week.

In de voormiddag worden instructiemomenten afgewisseld met individuele werktijd en uitdagende activiteiten. Er is een pauze voorzien van 15 minuten om 10.20 uur. Voor deze pauze eten we samen ons fruit op in de kring of gezellig op onze fantastische speelplaats.

Middagpauze van 12.15 uur tot 13.20 uur.
Tijdens deze middagpauze kunnen de kinderen genieten van hun boterhammen in hun nest en daarna gaan we met z'n allen spelen op onze uitdagende speelplaats met heel de school. De kinderen die thuis gaan eten, worden begeleid tot aan de poort.

Het programma in de namiddag bestaat uit projectwerk. Dit zullen projecten zijn waar de kinderen hun licht kunnen werpen op aspecten die zij graag willen leren. Projecten hebben altijd een connectie met de mens en zijn samenleving. De kinderen zullen aangestuurd worden door elkaar en de nestleider zal bijsturen waar nodig. Het doel van een project is op een eigen, creatieve en muzische manier een bepaald onderwerp of thema te onderzoeken, samen te vatten en uiteindelijk te presenteren wat we allemaal geleerd hebben aan de groep.

Wanneer de namiddag op zijn einde loopt, ruimen we ons nest samen op, want we dragen er samen zorg voor.

Good to know!

Verjaardagen
Samen vieren is een aspect uit het leven waar wij in onze nestgroep ook veel aandacht aan schenken. Is jouw kleine egel jarig en wil je graag trakteren op school, breng dan een gezonde traktatie mee. In de groep zullen we zingen en zal deze dag in het teken staan van de jarige. Bovendien geen verjaardag zonder een kroon. We maken met onze nestgroep telkens een gepersonaliseerde verjaardagskroon.

Huiswerk
Kinderen volpompen met huiswerk om een reeks oefeningen af te werken is zeker niet de bedoeling. Huiswerk heeft als hoofddoel om leerstof te automatiseren. We denken hierbij aan taken voor hoofdrekenen, splitsingen, getalbeelden en de tafels.
Maar zeker ook aan regelmatig lezen met je kind, want wie goed kan lezen heeft het gemakkelijker tijdens het uitvoeren van schoolse taken.  Ook kan huiswerk een individuele taak zijn gericht op de noden van je kind.

Nestegels
Kinderen leren het beste wanneer zij betrokken zijn bij het onderwerp. Je moet jezelf niet eens afvragen hoe krachtig het is als ook de ouders mee in dit proces kunnen stappen. De school, maar zeker ook je kind zal zich enorm gewaardeerd voelen.
Graag doe ik dan ook een oproep aan ouders die onze egels en mij willen helpen tijdens het schooljaar. De taken van een nestouder kunnen gaan van het helpen in de klas of op school en/of het begeleiden van uitstappen in de spannende en leerrijke wereld.

Stekelige groeten

Meester Simon