Bosmiertjes bij Juf Marthe

Hoi allemaal!

Welkom in het bosmierennest waar ik, juf Marthe, de fiere juf van ben. In het bosmierennest zitten 4- en 5-jarige kleuters.

Bosmiertjes zijn kleine, maar dappere diertjes. Ze moeten soms obstakels overwinnen, maar het maakt niet uit hoe groot die obstakels zijn. De bosmiertjes gaan altijd door. Ze zoeken verder naar een uitweg, ze proberen en proberen en geven vooral niet op. Foutjes maken in onze klas mag dus zeker, en het moet zelfs. Zo alleen kan je leren om een andere (en misschien betere) weg te zoeken en te vinden.
Ik wil mijn kleuters laten voelen dat iedereen zichzelf kan en mag zijn. Dit is volgens mij de beste voorwaarde om te kunnen groeien, leren en zich goed te voelen. Daarnaast wil ik rekening houden met de noden en behoeften van élke kleuter en hier zo goed mogelijk naar luisteren zodat ik weet wat ik hen moet aanbieden.
De miertjes in onze klas werken en spelen graag samen met andere mieren. Zo worden we de beste vriendjes en leren we elkaar écht kennen. Onze miertjes hebben allemaal een taakje en krijgen de verantwoordelijkheid om dit in orde te maken. Dit wisselt dagelijks, wekelijks, maandelijks,... We helpen elkaar er steeds aan denken. Door altijd samen de handen uit de mouwen te steken, kunnen we onze doelen bereiken.
Hun zintuigen gebruiken, kunnen miertjes als de beste. Ze kunnen erg goed ruiken en voelen, zo weten ze wat ze nodig hebben om hun nestjes te bouwen. Net zoals deze miertjes, krijgen mijn kleuters elke dag de kans om de wereld rondom hen te ontdekken, te verkennen. Het liefst met hun zintuigen, want op die manier leren en onthouden ze het meest.
Bosmieren werken mee aan een gezond milieu: ze zijn dus erg belangrijk! Wij willen dat op school ook doen. Mieren recycleren plantaardig materiaal, ze woelen de aarde om en ze helpen mee aan de zaadverspreiding. Wij proberen ons steentje bij te dragen door ons afval goed te sorteren, fruit te eten, te drinken uit herbruikbare flesjes, te knutselen en spelen met kosteloos materiaal, …
Als er zich een probleem voordoet, zijn mieren erop gericht om een oplossing te zoeken: ze blijven dus niet bij de pakken neerzitten. Als juf wil ik dit ook aanleren aan mijn kleuters. Ze kunnen altijd bij mij terecht met hun problemen en vragen, maar ik probeer niet altijd met een pasklaar antwoord te komen. Het is eens zo mooi als kinderen zelf met een oplossing komen door zichzelf vragen te stellen. Ze kunnen het probleem ontdekken, nadenken over verschillende oplossingen en deze stapsgewijs uitvoeren. Hier leren ze het meeste uit en zo ruimen ze de volgende keer sneller een probleem uit de weg.

Een schooldag in het bosmierennest
De miertjes stromen ’s morgens binnen in ons nest en krijgen de kans om rustig aan hun dag te beginnen. Ze mogen zelf hun jas uitdoen en al meteen gaan spelen. Wanneer alle mieren binnen zijn, kom ik ook meespelen en zorg ik ervoor dat ik elke kleuter persoonlijk heb kunnen begroeten. Nadat ze hun eerste indrukken met elkaar gedeeld hebben, gaan we even samen in de kring zitten. We zingen, babbelen, lachen, … en samen bespreken we verder wat de dag voor ons zal brengen.
Elk kind is uniek en daarom kiezen we ook een kindje van de week. Die wordt elke maandag aangeduid en zijn of haar talenten worden die week in de verf gezet. Zo komen we uiteindelijk allemaal aan de beurt om een weekje extra te schitteren.
Als ons kringmoment er op zit, zijn we weer klaar om aan onze activiteiten te beginnen. We spelen, leren en ontdekken samen allerlei thema’s. Thema’s die van de kleuters zelf komen (hun interesses). Onze miertjes zijn zelfstandige diertjes en ik stimuleer hen om zoveel mogelijk zelf te doen. Natuurlijk houd ik een oogje in het zeil en help ik waar nodig. Ik vind het erg belangrijk dat ze voelen dat ik in hun geloof en hun vertrouw. Op die manier kunnen ze hun grenzen verleggen en de beste versie van zichzelf worden, elk op hun eigen tempo.
De jarige miertjes worden uitvoerig gevierd door er een heus nestfeest van te maken. Dansen, zingen, muziek, kaarsjes uitblazen, een lekkere traktatie,… een dag met alles erop en eraan!
Om af te sluiten, wil ik nog even zeggen dat ik elke dag opnieuw mijn best zal doen om een warm, veilig en gezellig nest te creëren waarin elk kind zich welkom en goed voelt. Mijn bosmiertjes zijn net zoals mijn kindjes: ik wil ze alleen maar gelukkig zien. Dat is uiteindelijk het belangrijkste.
Hop hop hop, al mijn miertjes aan de top!

Veel liefs,
Juf Marthe