Bezige Bijen bij juf Katleen

Zoem, zoem, mag ik, juf Katleen, nestleider van de 1ste graad, ons bijennest voorstellen?

In het bijennest krioelt het van de bedrijvigheid, want onze Bezige Bijen bouwen gretig en efficiënt aan hun toekomst. Er zijn dan ook heel veel nieuwe dingen te ontdekken in dit nest.
Bijen zijn harde werkers en leren hun taken te plannen en tot een goed einde te brengen. Ze houden van samenwerken. En als het eens niet wil lukken, ja dan durft een Bij wel eens te steken!
Regelmatig zwermen de Bijen uit om verwonderd de wereld rond hun nest te verkennen. In het SPRANKELbos vieren de Bezige Bijtjes het samenleven met de andere dieren en doen dan enthousiast de stoere bijendans.

Een dag bij de Bezige Bijen

Vanaf 08.25 uur zijn zowel de kinderen als de ouders welkom in het Bijennest, altijd fijn als mijn Bijen ‘s morgens al ‘goedgezoemd en bijenfris’ het nest invliegen!

Om 08.40 uur verzamelen alle Bijen in de kring. De kring is voor Bijen een veilige plaats waar je leert spreken voor een groep, naar elkaar leert luisteren, samen het leven viert en samen elke dag nieuwe dingen ontdekt en leert.
In de kring krijgt elk kind de kans om iets te vertellen of bespreekbaar te maken. Ook wordt hier de dag- en/of weekplanning besproken en aansluitend kunnen Bijen gaan werken aan hun taken of kiezen voor het volgen van een instructie om daarna zelfstandig aan de slag te gaan.

Als Bijen werken, zijn er 2 BIJzondere regels:
kies een taak en werk deze af.
als je samenwerkt, zoemen Bijen stil.

Om 10.10 uur verzamelen de Bijen in de kring voor een zoet stukje fruit of een gezond hapje, want na het harde werk kunnen ze wel wat extra energie gebruiken om daarna buiten hun vleugels uit te slaan en al fladderend samen te spelen.

Erna vliegen we weer naar ons nest en is het tijd voor ons dagelijks leeskwartiertje of vertel ik een spannend, leuk of gewoon mooi verhaal waar de Bijen samen gezellig van kunnen genieten.

Na het leesmoment, gaan we weer geconcentreerd aan de slag met ons weekplan of volgen we nog een instructie. Als Bijen flink gewerkt hebben, is er vanaf 11.30 uur ook een moment voor samen te spelen (bouwen, tekenen, knutselen,...) tot 12.00 uur want dan komen we na het opruimen van het Bijennest weer even samen in de kring om te reflecteren en ons werk te presenteren aan het nest. Zo komen we te weten wat goed ging, of we ons doel behaald hebben en waar er nog hulp nodig is.

Dan is het lunchtijd en eten we gezellig en welgemanierd onze boterhammen op. Een flinke bij drinkt water, thee of soep uit een herbruikbare drinkfles.
PS: de kinderen zetten 's morgens hun drinkfles klaar in de gang zodat ze tijdens de klasdag vlug een slokje kunnen nemen.

In het Bijennest is geen TV, tijdens ons brooddoos-moment zoemen we met onze bijenvrienden en bedenken samen wat we tijdens de lange middagspeeltijd samen gaan ondernemen.  Of lees ik graag voor aan mijn Bijtjes, want een spannend of mooi verhaal is altijd 'lekker'!

Om 13.20 uur is het projecttijd! Elk project wordt door de kinderen gekozen en door allerlei activiteiten verwerven de kinderen al doende kennis over de wereld om hen heen. Voor sommige projecten hebben we andere mensen nodig omdat ze experts zijn of moeten we de wereld in trekken en samen ontdekken hoe dat nu precies in elkaar zit. Het zou fijn zijn als we dan op hulp van ouders kunnen rekenen.
Als een project klaar is, zijn Bijen trots en stellen ze graag hun project voor met een tentoonstelling of op een viering.

Rond 14.45 uur is het een bedrijvigheid van jewelste in ons nest want samen zorgen we ervoor dat ons nest weer BIJzonder net is op het einde van de dag. Wie klaar is, verzamelt in de kring waar we samen onze dag afsluiten met een reflectiespel, bijendans of het SPRANKELlied om daarna nog een kwartier buiten te spelen.

Om 15.15 uur zit onze Bijendag erop en zwermen de Bijen naar hun mama’s en papa’s en vertellen al zoemend hun belevenissen.

Hieperdepiep een jarige Bij

De verjaardag van een Bij wordt in ons bijennest samen gevierd met een liedje, een klein cadeautje en de jarige Bij mag met de verjaardagsdobbelsteen gooien voor een extraatje!

Natuurlijk mag de jarige bij trakteren, maar aub hou het klein en gezond!

Huiswerk en whatsapp-nestgroep

In de 1ste graad is het super belangrijk dat de kinderen thuis ook dagelijks 10 minuten lezen en dat er regelmatig een verhaaltje aan hen voorgelezen wordt , want lezen is een kwestie van oefenen en nog eens oefenen en dan opeens gebeurt het…
Je kan lezen!
Omdat we dit zo belangrijk vinden in de nesten van de 1ste graad, krijgen kinderen leesbundels mee naar huis, zodat ze steeds teksten op hun leesniveau kunnen lezen/inoefenen.

Daarnaast krijgen de kinderen op hun dag-weekplanning ook een extra huistaak, die ze elke vrijdagmorgen moeten inleveren. Zo leren ze zelf een taak inplannen en zelfverantwoordelijk te zijn voor het behalen van de deadline!
Voor rekenen zal dit vooral splitsoefeningen voor de kleine Bijen (1ste leerjaar) zijn en maaltafels voor de grote Bijen (2de leerjaar), dit tot het door hun oren uitkomt!
Soms zal ook aan de kinderen gevraagd worden om materiaal mee te brengen voor een project.

In de 1ste graad werken we niet meer met een klasagenda, daarom zal het huiswerk op maandag in whatsapp-groep gecommuniceerd worden. Ook als we wat nodig hebben voor ons projectwerk, zullen ouders tijdig geïnformeerd worden via Whatsapp.

Zieke Bij
Ben je ziek, laat het me dan 's morgens meteen weten via Whatsapp.

Zoemende groetjes,

Juf Katleen