Wijze Winterkoninkjes bij juf Chloë

Hallo,

Ik ben juf Chloë van het nest van de Wijze Winterkoninkjes (3de en 4de leerjaar).

Het winterkoninkje is een opgewekte en blije zangvogel. Hij is heel levendig, behendig en snel. Soms is hij wel een tikkeltje ondeugend.
Dit vogeltje verliest zelden zijn vrolijke stemming, zelfs in volle winter zingt hij alsof het lente is. Het winterkoninkje vindt het heel belangrijk om in vriendschap samen te leven met alle andere vogels in het Sprankelbos.

Een schooldag bij de Wijze Winterkoninkjes

Vanaf 8.25 uur mogen de kinderen kiezen of ze eerst nog even samen buiten spelen of liever met/zonder ouders de klas binnenkomen. Ouders kunnen dan samen met hun kind praten over de projecten waar hun winterkoninkje mee bezig is en/of een praatje maken met mij.
We starten stipt om 8.40 uur in de kring om samen de planning van de dag te overlopen. Op maandag beginnen we met een vertelkring, waar de kinderen hun belevenissen van het weekend aan elkaar kunnen vertellen.

Na de vertelkring krijgen de kinderen hun taken voor de week toegewezen. Per duo zijn ze verantwoordelijk voor een bepaalde kring:
- actuakring: grote en kleine actua opzoeken en uitleggen.
- voorleeskring: uit een zelfgekozen boek voorlezen.
- verslagkring: een verslag maken over de natuur en omgeving in en rond de school.
- sportkring: na alle kringen zorgen voor een actief tussendoortje.
- trotskring: de eigen trotsdoos voorstellen
- spelkring: een kort spel uitleggen en leiden
- dagboekkring: een blog schrijven over hun leefwereld.
- kunstkring: een bekende kunstenaar onderzoeken en zelf een kunstwerk maken met eigenschappen van de gekozen kunstenaar.
- tuinkring: onze moestuin samen onderhouden.

Om 9.20 uur komen we terug samen in de kring en stellen de kinderen hun dagelijkse opdracht van die week voor. We sluiten het kringmoment af met de sportkring om zo fris de instructies vanaf 9.40 uur te kunnen volgen.
De kinderen krijgen instructies afgewisseld met stille werkmomenten. Tijdens de instructie bied ik de leerstof van taal en wiskunde aan. In de stille werktijd plannen de kinderen en zijn ze zelf verantwoordelijk wanneer ze welke taken maken.
Kinderen die meer uitleg nodig hebben, worden eerst nog even op weg geholpen in een mini-klas. Daarna gaan ze zelfstandig aan de slag. Er zijn ook altijd mag-opdrachten voor kinderen die sneller klaar zijn en/of een extra uitdaging willen.

In het eigen werkplan wordt er ook tijd gemaakt om dagelijks te lezen. Meestal lezen de kinderen in hun zelf gekozen leesboek van de klasbib, soms lezen ze in groepjes en soms is het gewoon tijd om te genieten van een voorgelezen verhaal.

In de namiddag hebben we projectwerk. De thema’s, waar we over willen leren, worden samen met de kinderen gekozen. In deze projecten is er ook plaats voor muzische vorming, verzamelen van informatie op het internet, experimenteren met proefjes en leren samenwerken. Als het project helemaal klaar is, organiseren we een tentoonstelling in de school of zetten we het project op Facebook, want wij zijn trots op wat we allemaal geleerd hebben over een onderwerp!

Omdat we als jenaplanschool het heel belangrijk vinden om de wereld om ons heen te ontdekken, vliegen de Wijze Winterkoninkjes er regelmatig op uit. Voor deze uitstapjes zou het fijn zijn als we op extra begeleiding van ouders en vrijwilligers kunnen rekenen.

Om de 2 maanden gaan we met ons nest naar de bib. Zo willen we de kinderen motiveren om te lezen en zelf ook naar de bib te gaan.

Van een Winterkoninkje verwacht ik dat hij of zij:
- het huiswerk zelf leert plannen en afwerkt tegen het einde van de week.
- toetsen goed leert, zodat hij of zij de doelen behaalt
- blijft oefenen op de maaltafels, zodat hij of zij dat heel snel kan
- boeken en schoolgerief steeds bij heeft en in orde is
Deal?

Als er een Wijs Winterkoninkje jarig is, dan vieren we dit met z’n allen samen in ons nest. Het jarige Winterkoninkje mag het hele nest trakteren op een gezonde of zelf geknutselde verrassing en de andere Winterkoninkjes zingen voor de jarige hun mooiste lied!

De Wijze Winterkoninkjes hebben ook klasouders, deze ouders zijn bereid om samen met ons na te denken en samen met ons school maken. Dit schooljaar kunnen we hiervoor rekenen op …

Nog enkele wijze tips:
Wijze Winterkoninkjes werken beter als ze uitgeslapen zijn ! Dus tijdig in bed.
Het is voor niemand leuk als je te laat het nest binnenvliegt! Zorg ervoor dat je om 8.40 uur in ons nest aanwezig bent!
Na de klasdag ruimen we samen ons nest op.
Wijze Winterkoninkjes blijven ook in contact met Whatsapp.
Heb je nog vragen, opmerkingen, een probleem,... laat het me weten.
Ben je ziek, stuur me dan een berichtje.

Groetjes en tot in ons Wijze Winterkoninkjes nest!
Juf Chloë