jenaplanessentie in de kijker: ZORGEN VOOR ...

Wat kan ZORGEN VOOR... in ons jenaplanonderwijs betekenen?

️✨ ZORGEN VOOR JEZELF: Zelfzorg is belangrijk.
Onze kinderen leren verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen welzijn, gezondheid, en ontwikkeling, zowel op fysiek als emotioneel vlak.

️✨ ZORGEN VOOR ANDEREN: Het draait niet alleen om jezelf, maar ook om de mensen om je heen. Respect, empathie, en zorgzaamheid ten opzichte van medeleerlingen en leerkrachten worden gestimuleerd.

️✨ ZORG DRAGEN VOOR MATERIALEN: Onze kinderen leren zorgvuldig om te gaan met de materialen die ze gebruiken.

️✨ ZORGEN VOOR ELKAAR IN DE TAFELGROEP: Binnen de tafelgroepen, die een kernelement zijn van het Jenaplan-onderwijs, helpen de kinderen elkaar bij het leren en werken, en ondersteunen ze elkaars groei en ontwikkeling.

✨ ️ZORGEN VOOR DE WERKPLEKKEN: Onze kinderen worden verantwoordelijk gehouden voor het schoon en georganiseerd houden van hun eigen werkplek, die van de tafelgroep, de gemeenschappelijke ruimtes zoals de schoolwoonkamer en werkruimtes, en de directe omgeving van de school.

✨ ️ZORGEN VOOR DIEREN EN PLANTEN: Dit aspect benadrukt het belang van respect en zorg voor de natuur, door verantwoordelijkheid te nemen voor het welzijn van planten en dieren binnen de schoolomgeving.

✨ ️ZORGEND COMMUNICEREN: Goede communicatie staat centraal. Het gaat niet alleen om mondelinge en schriftelijke vaardigheden, maar ook om het leren luisteren, respect tonen in gesprekken, en effectief samenwerken in diverse situaties.

DOOR TE LEREN ZORGEN VOOR..., ontwikkelen onze kinderen zich tot sociale en betrokken leden van de samenleving.