Jenaplanessentie in de kijker: SAMENWERKEN

Wat kan SAMENWERKEN in ons jenaplanonderwijs betekenen?

✨ ALS WE SAMENWERKEN KUNNEN WE MEER: Het besef dat we door samenwerking meer kunnen bereiken dan alleen. Samen werken vergroot de creativiteit, kennis en vaardigheden van iedereen.

SAMENWERKEN DOOR TE DELEN MET ANDEREN: Actief delen van materialen, ideeën, kennis en ervaringen met anderen.

SAMENWERKEN DOOR AANDACHTIG TE LUISTEREN EN MENINGSVERSCHILLEN TE RESPECTEREN: Goed luisteren naar wat anderen zeggen, openstaan voor verschillende perspectieven en meningen waarderen, zelfs als ze anders zijn dan je eigen mening.

SAMENWERKEN DOOR SOCIAAL BEWUSTZIJN: Bewust zijn van de behoeften, gevoelens en situaties van anderen en daar rekening mee houden.

SAMENWERKEN DOOR INSTRUCTIES TE VOLGEN EN TE GEVEN: Bereid zijn om zowel leiding te ontvangen als te geven in verschillende situaties, en elkaar daarbij ondersteunen.

SAMENWERKEN DOOR ELKAAR TE HELPEN: Anderen ondersteunen waar nodig, vanuit een gevoel van betrokkenheid en zorg.

SAMENWERKEN, MET RESPECT VOOR SCHOOL- EN GROEPSREGELS: De school- en groepsregels respecteren om een veilige, prettige en ordelijke omgeving te behouden waar iedereen zich goed voelt.

SAMENWERKEN volgens de Jenaplanprincipes creëert een omgeving waarin onze kinderen leren met en van elkaar, hun sociale vaardigheden ontwikkelen en samen verantwoordelijkheid nemen voor hun leerproces en de gemeenschap.